Mućke

Datum: 04.08.2007

Nesposobni i pokvareni


Zračna luka Zagreb je trgovačko društvo u vlasništvu RH, Županije zagrebačke, grada Zagreba i grada Velike Gorice. Zračna luka od početka šezdesetih godina smještena je u Velikoj Gorici i od Zagreba je udaljena petnaestak kilometara. Njena osnovna djelatnost je pružanje usluga u prihvatu i otpremi zrakoplova, putnika, prtljage i robe. Za obavljanje svoje osnovne djelatnosti zračna luka posjeduje i koristi uzletno sletnu stazu, stajanku, putnički i robni terminal.

Zračna luka Zagreb

Putnički i robni terminali su zastarjeli, ne funkcionalni i nedovoljnog kapaciteta. U svom dugom vijeku objekti i prometnice su se prilagođavali potrebama prometa i njegove sigurnosti. Vršile su se razne rekonstrukcije, dogradnje i izgradnje. Koliko su ti zahvati bili uspješni najbolje se može vidjeti na putničkom terminalu, koji se sastoji od osnovnog objekta, tri dogradnje te puno manjih potrebnih i nepotrebnih zahvata. Takva mješavina raznih stilova rezultirala je terminalom koji teško zadovoljava potrebe osnovne namjene, ružno djeluje i puno košta u smislu održavanja. Ujedno je zagrebački putnički terminal, vjerojatno jedan od rijetkih terminala u svijetu, u kojima se za vrijeme jačih kiša u kante lovi voda iz krovnih rupa i pukotina.

Prema svemu rečenom i viđenom jasno je da je problem terminala davno trebalo riješiti. Da je potrebno riješiti probleme Zračne luke Zagreb svjesni su i političari. Tako svako malo, kada političari osjete da bi im to moglo dobro doći, izlete sa nekom parolom. Jedna od takvih bisernih izjava bila je objavljena na Business.hr u članku Vlada i Zagreb grade novu zračnu luku Pleso do 2010. godine

Hrvatska Vlada i Grad Zagreb dogovorili su danas izgradnju novog putničkog terminala Zračne luke Pleso, koji bi se gradio na mjestu sadašnje vojne baze Pleso, izjavili su novinarima premijer Sanader i gradonačelnik Zagreba Milan Bandić nakon sastanka u Banskim dvorima.

Novi terminal, kako je naglasio premijer, gradit će se po principu samofinanciranja jer je to najjeftinije. Taj terminal će koštati 212 milijuna eura, od čega će 55 posto osigurati Vlada, 35 posto Zagreb, a po pet posto Velika Gorica i Zagrebačka županija, no ako oni za to ne budu imali novca, njihovu će obvezu preuzeti Vlada.

Terminal bi trebao biti gotov 2010. godine, s predviđenim kapacitetom 3,3 milijuna putnika, za razliku od sadašnjeg koji prima 1,7 milijuna putnika.

Bandić je rekao da će Zagreb time postati "značajna europska zračna destinacija i najljepša zračna luka u ovom dijelu Europe". Bandić je dodao da je uz modernu zračnu luku Zagrebu potreban i suvremeni višenamjenski kongresni centar, no nije rekao ništa o tome kada bi se taj centar počeo graditi ili gdje.

U ožujku je Bandiću zračna luka bila “peti zagrebački kapitalni projekt”.

Ako se vratimo dublje u prošlost, utvrditi ćemo da se sa projektom putničkog terminala na zemljištu u vlasništvu Ministarstva obrane RH krenulo još davne 1996. godine. Na zračnoj luci oformljen je tim stručnjaka i angažirana je nizozemska tvrtka Naco sa zadatkom izrade planova i realizacije projekta. U tom vremenu utrošeno je više milijuna eura, strašno puno radnih sati, dnevnica i službenih putovanja. Objavljen je međunarodni natječaj u Financial times-u. Sve to rađeno je a da se nije osiguralo zemljište i uskladio prostorni plan.

Evidentno je da uprava na zračnoj luci nije dovoljno stručna da sprovede jedan projekt veličine putničkog terminala. Ta ista uprava nije bila u stanju napraviti organizaciju poslovanja društva na zadovoljavajući način. Za organizaciju poduzeća koju su oni uspostavili, sami su utvrdilo da nije zadovoljavajuća i već je dvije godine bezuspješno pokušavaju promijeniti. Jedini veliki projekt, kategorija III, realiziran je uz požar trafostanice i štetu veću od 1.000.000 €. Direktor nije zadovoljavao uvjete natječaja.

Dakle, gospodo Sanader i Bandić, nemojte pokretati projekt koji je započeo prije jedanaest godina. Prije nego taj projekt nastavite, mora se utvrditi koliko je utrošeno novca, dali je i tko odgovoran za ovakav način poslovanja. Ne smiju se zaboraviti i prikriti nepravilnost i nestručnost u proteklih 11. godina.

Dužni ste kao predstavnici države i grada organizirati i osigurati sigurno i uspješno poslovanje poduzeća kojima su građani vlasnici. Prepustite stručnjacima da rade stručne poslove. Da se temeljem studija utvrde potrebe, da se usklade planovi, osigura zemljište, utvrde načini financiranja i rokovi izvršenja. Jedanaest godina je pokazalo da povremenim šupljim političkim parolama i nestručnim upravama možemo dobiti ogromne financijske gubitke. Također, ne smijemo zaboraviti na sigurnost putnika koja je ovakvim poslovanjem ugrožena.


E mail